Bouwverslag van boortoren NAM-A 1968

 

Bouw van de nieuwe NAM-A  schaal 1:50      start begin oktober 2021

 

In de jaren 1968 tot ca. 1985 werkte de NAM met  2 boortoren van het Type NAM-A.

Dit vond ik persoonlijk een geweldig mooie toren, die met een grote linkbeltkraan werd opgebouwd. 

In latere tijden werd de toren op de locatie van de ene naar de andere te boren put versleept (getrokken) met en door de geweldige Mack-trucks waar de NAM over beschikte.

 

Deze toren werd vooral ingezet tussen 1968 en eind tachtiger jaren, voor het boren van gasputten op het Groningen Veld (Slochteren)

Heb dit model al eens eerder gebouwd schaal 1:70

Tijdens een modelbouwbeurs in Oude Pekela september 2021, is dit model door kortsluiting in de verlichting zwaar beschadigd. Verlichting helemaal verbrand.

 

Ben in oktober 2021 weer begonnen met de bouw van een nieuwe. Schaal: 1:50

 

Foto boven:                                                                    Foto boven:     

Zo moet hij er uiteindelijk uitzien.                         Gaslokatie Slochteren in ontwikkeling 1962 met een voorganger van de NAM-A

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Voor de bouw van deze toren, maak ik gebruik van de volgende materialen:

1.  Plastic profiel van Evergreen,  diverse maten.

2.  Houten latjes van linden- vuren- en balsahout, diverse maten

3.  Polystyreen plaatmateriaal diverse diktes. 

4.  Verf van Revell - plasticlijm van Revell en secondelijm.

5.  Verder allerlei onderdelen van elektronica.

6.  De verlichting bestaat uit Ledverlichting, 4,5 volt. 

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Voor het goed in model en op maat krijgen van de torenzijden, maak ik gebruik van een mal, waartussen de delen worden verlijmd. Na droging neem ik dan het geheel uit de mal voor het maken van de volgende zijkant. Gebruikte profieldelen, 1.5 x 1.5 --- 1.5 x 2 ---   3.2  x 3.2 ---  en 4 x 4 mm

 

Vervaardiging van het vingerbordes. gemaakt van profiel 1.5 x 1.5 mm. Roosters gemaakt van oude muggengordijn.

Foto links:

De zijde van de toren, welke ik als 1e uit de mal heb genomen, geverfd met metaalverf van Revell.

Ook de ladders zijn direct op deze kant aangebracht.

 

 

Foto rechts:

Na het maken van de 2e kant van de toren, heb ik deze 2 zijden teruggeplaatst in de mal en hierna de verbindingen gemaakt tussen de 2 zijden. Hierdoor komt het geheel mooi in een strakke lijn te staan.

Vervolgens moet het geheel van de 2 nog open zijden worden opgevuld met profieltjes van 1.5 x 1.5 mm. 

Ook begonnen met het maken van de onderbouw, waarop de toren-boorvloer ligt. Gemaakt van profielen van hout en polystyreenplaat. 

 

De tandwiel aangedreven motor voor het rondlaten draaien van de boorstang. Heb gekozen voor tandwiel aandrijving, daar het draaiplateau dan zeer regelmatig ronddraait

De motor wordt aangedreven d.m.v. een regelbare treintravo.  

 

Na het goed drogen van de verlijmingen, begonnen met het plaatsen van de tussenprofielen op de nog open zijden van de toren. Ook de Ledverlichting is inmiddels aangebracht.

 

Vooraanzicht van de onderbouw. Ook zichtbaar de aandrijfmotor voor de latere doorstang of (kellystang). In het midden op de boorvloer zie je het draaiplateau welke is verbonden met de motor. Achter in geplaatst de kabelhaspel voor bediening van de latere kontrolblok (Hijsblok)

 

Het kroonblok welke boven op de toren komt. De schijfwielen zijn gemaakt van verzinkte carrosserieringen van 25 mm met een tussenring van 20 mm. 

 

 

 

 

 

 

Ook het katrol of hijsblok heb ik inmiddels gemaakt van polistyreenplaat. Het blok het ik opgevuld met lood, zodat er behoorlijk gewicht aan den kabels hangt, waardoor deze mooi stak hangen. Het blok wordt middels bekabeling verbonden met het kroonblok boven in de toren.

 

 

 

 

 

Nadat alle torenzijden zijn afgewerkt, heb ik het vingerbordes is boven de heft van de toren aangebracht. In het vingerbordes

worden tijdens het boorwerk de boorstangen opgehangen, wanneer er van boorbeitel moet worden gewisseld. 

 

Het kroonblok boven op de toren. door kabels verbonden met het katrol.

Vervaardiging van een overstapbordesje. Hiervan worden er 3 stuks geplaatst aan de ladderzijde van de toren.

 

 

 

 

FOTO rechts:

Toren voor 95% afgebouwd. Nu nog wel zonder onderbouw.

Daar wordt nog aan gewerkt.

Bouw van de spoelingunit, even gewicht er op en laten drogen.

Spoelingunit na drogen van de lijm.

 

1e deel van de spoelingunit klaar. Nu verder aanbouwen.

Verder met de totale Spoelingunit. Schilderen en van relingen voorzien.

6 spoelingsilos gemaakt moeten nog slangen aan.

 

Dieselgenerator hier worden 4 van gemaakt voor stroomvoorziening. 

Spoelingunit helemaal klaar. Aansluiting slangen etc. komt later.

Ook alvast een van de personeel verblijven gemaakt. Voorzien van Ledverlichting. Moeten 6 van worden gemaakt.

 

1 van de 2 spoelingpompen gemaakt. worden later met slangen gekoppeld aan de spoelingunit.

 

De schudzeven welke naast de toren komen. Hier wordt het vrijkomende boorgruis verwerkt. De vrijkomende spoeling wordt gefilterd en terug gepompt naar de spoelingunit.

 

 

 

27 November 2021:

Even een overzicht van hetgeen tot dusverre door mij is gebouwd.

De toren is op wat kleine details na gereed.

De opgestelde randapparatuur staat op de foto veel te dicht bij elkaar. 

Later zal ik de onderplaat (locatie) groter maken waardoor het geheel ruimer opgesteld gaat worden.

 

Er moet nog veel bijgemaakt worden aan apparatuur. Ook de lichtmasten moet ik nog maken, ook het hekwerk rond de locatie moet ik nog maken.

 

Dus kan nog wel even vooruit !

September 2022:    Weer begonnen met vervolg bouwactiviteiten !

Zondag 11 september nog even de toren geshowd op modelbeurs Oude Pekela.

13 september 2022 , hervatting van de bouwactiviteiten.          Bouwen van enkele dieselgeneratoren !      

 

31 oktober 2022 :

 

 

Ter afwisseling van de werkzaamheden eerst een tijdje bouwen aan de fakkeltoren FLARE zoals deze bij elke productielocatie werd gebouwd. Ca. 36 m hoog !

 

 

Foto linksboven :  Flare in aanbouw.

 

Foto rechtsboven : Ook de vlambuis is geplaatst. Ook de bordesjes zijn geplaatst.

 

Foto linksonder :  Flare afgewerkt en voorzien van ladders.

 

 

 

 

 

De Vlam brand !

 

 

Foto links:  bouwen van spoelingsilo's 

Tot volgend bouwverslag !