Bouwverslag van de oceanliner RMS Titanic schaal: 1:250 Het model wordt 107 cm lang en 14 breed.

 

Na het bouwen van een groot aantal plasticmodellen, als ook recentelijk de AIDA mar en de Meijer Werft, nu eens begonnen aan het bouwen van een houten model te weten de RMS Titanic.

Dit model van Hachette heb ik voor een zacht prijsje kunnen bemachtigen, van iemand die er geen heil meer in zag.

Het pakket omvat 100 zakjes met allerlei houten, messing en overige onderdelen van het schip.

 

De Titanic werd afgespiegeld als het schip dat niet zou kunnen zinken.   De waarheid was helaas totaal anders.

 

De  Titanic, het nog altijd legendarische schip wat in het geheugen van de mensen bij blijft, is vergaan tijdens haar 1e oversteek van de Atlantische Oceaan. Kapitein Edward John Smith

 

In de nacht van 14 op 15 april 1912 kwam de Titanic op haar eerste reis kort voor middernacht in aanvaring met een ijsberg; een deel van de stuurboordzijde werd op verscheidene plaatsen doorboord, en binnen drie uur was het schip gezonken. 1522 opvarenden kwamen om het leven. Hoewel dit naar aantal slachtoffers niet de grootste scheepsramp in de geschiedenis is, is het wel de bekendste, vooral omdat het schip als "praktisch onzinkbaar" bekend stond. op 14 april 1912 door een aanvaring met een ijsberg. Het wrak ligt op een diepte van ca. 4 km.

 

Om tien over half twaalf werd kapitein Smith wakker door de aanvaring en haastte zich vervolgens naar de brug. Hij ontving het rapport van de aanvaring van eerste stuurman William Murdoch die de wacht had tijdens de aanvaring en gaf vervolgens Thomas Andrews, de ontwerper van de Titanic, de opdracht op inspectie te gaan. Smith gaf onmiddellijk bevel om de reddingsboten klaar te maken, maar aarzelde om bevel te geven om de passagiers in te laden.

Er is weinig bekend over Smith tijdens de laatste twee uren van de Titanic. Het leek alsof zijn legendarische leiderschap hem verlaten had, hij was merkwaardig onbeslist en ongewoon behoedzaam. Hij werd het laatst gezien op de brug, waar hij het laatste bevel tot het verlaten van het schip gaf. Naar men algemeen vermoedt, heeft hij geen enkele poging gedaan om zichzelf te redden en is hij met zijn schip ten onder gegaan. Sommigen hebben beweerd dat hij eerst nog een kind uit het water heeft gered en weer anderen dat hij zich met een pistoolschot om het leven heeft gebracht. Zijn lichaam is in ieder geval nooit geïdentificeerd. Maar bovenal stond hij bekend als een moedig man die tot het laatste moment klaar heeft gestaan voor de passagiers.

Vrijdag 29 november 2019   Het schip overgenomen van vorige eigenaar.

 

Op de foto's links en rechts geef ik een indruk hoe ik het schip in ontvangst heb genomen. De kiel en de spanten waren reeds profesorisch gemonteerd. In de doos zitten alle nog te verwerken pakketten.

 

 

 

 

Foto's links en rechtsboven, elk deel van de 100 pakketten bevat een duidelijke bouwomschrijving, met duidelijke tekening.

 

 

Woensdag 4 december begonnen met de verdere afbouw van de romp

Foto onder:

Zijplaten van  de romp gelijmd en deze verzwaard met gewichten tijdens de droogtijd.

 

 

Donderdag 5 en vrijdag 6 december 2019

Foto's onder:

Zijkant van het schip aan stuurboordzijde voorzien van beplanking. Deze plankjes verlijmd met sneldrogend houtlijm en vastgezet met spijkertjes, die na droging weer zijn verwijderd. Hierna het geheel schuren met grof schuurpapier, plamuren en weer schuren met grof schuurpapier. Daarna nog een keer dunne  plamuur laag en gladschuren met fijn schuurpapier.             Dit is een behoorlijke klus.

 

 

Foto onder:

Aan het einde van de vrijdag, het geplamuurde en geschuurde deel van het schip, dus stuurboordzijde in de 1e grondverflaag gezet. Later moet het geheel nog een keer na geplamuurd en geschuurd worden om de romp spiegelglad en super strak te krijgen.

 

Zaterdag 7 december 2019.

Foto onder:

Vandaag het rompdeel aan stuurboordzijde nogmaals enkele keren geschuurd, geplamuurd en nogmaals geschuurd.

Daarna begonnen met het aanbrengen van de 2e plankenlaag voor de tweede romplaag. Hier is duidelijk zichtbaar dat de planken mooi op de onderlaag liggen met tussenruimten. De planken die nog zijn voorzien van sjablonen van papier, moeten blijven zitten tot alle hierop aangegeven patrijspoorten zijn geboord. Daarna worden ze alsnog verwijderd. De sjablonen zijn aangebracht met dubbelzijdig plakband en kunnen straks weer gemakkelijk worden verwijderd.

 

Zondag 8 december 2019

Foto onder:

Vandaag nog wat beplanking aangebracht. Daarna gaatjes boren en patrijspoortjes geplaatst, op dit middendeel van de romp.

 

Maandag 9 t/m woensdag 11 december 2019

Foto onder:

Verder met het aanbrengen van de 2e romplaag, door 2e plankenlaag aan te brengen. Hierop heb ik de sjablonen voor de patrijspoorten geplakt. Vervolgens gaatjes boren van 1.2 - 1.5 en 2 mm. Daarna sjablonen weer verwijderd, plankjes glad schuren en vervolgens de verschillende patrijspoortjes aangebracht.

 

Donderdag 12 en vrijdag 13 december:

Foto onder:

Bezig met het aanbrengen van de onderste beplating van de bakboordzijde van het schip.

Ik werk hierbij met gewichten voor verzwaring, tijdens het drogen van de verlijming, 

Later volgt weer het plamuren en schuren.

 

Zaterdag 14 december 2019:

Foto onder:

Vandaag verder werken aan het afwerken van de onder-romp beplanking van het schip aan bakboordzijde.

 

Zondag 15 december 2019:

Foto onder:

Beplanking van de romp voor de 1e romplaag is aangebracht. Dit is het ruwe werk. Nu schuren en plamuren en dit net zolang herhalen tot de gehele romp over het geheel spiegelglad is.

 

Dinsdag 17 en woensdag 18 december 2019:

Foto's onder:

Even afgeweken van het oorspronkelijke bouwschema (Stappenplan) om te voorkomen dat het dek iedere keer wordt beschadigd door het werken aan de zijkanten van de romp, ben ik nu eerst de panelen met de ramen van het 1e dek aan gaan brengen. Dit doe ik aan  beide zijden, waardoor het dek na verlijming lekker vast op het schip zit. Beschadiging is hierdoor voorkomen.

 

Foto onder:

Om ook het dek in het midden te verstevigen, heb ik alvast ook enkele hutten en kajuiten voor een deel geplaatst.

Hierna ga ik weer terug naar het oorspronkelijke bouwplan, om de romp verder in het geheel af te werken.

Op de foto is te zien, hoe ik de onderdelen na het lijmen verzwaar met gewichten.

 

Donderdag 19 en vrijdag 20 december 2019:

Foto onder:

Op het 1e dek, verschillende kajuiten en hutten gebouwd en afgewerkt, daarna heb ik het 2e dek aangebracht, waarop weer de volgende hutten en kajuiten worden geplaatst.

 

Foto onder:

Toen dek  2 eenmaal was verlijmd, bleek het geheel zeer kwetsbaar langs de randen. Daarom heb ik extra latjes langs de randen gelijmd, voor meer stevigheid.

 

Foto onder:

Om de dekken meer stevigheid te geven, wijk ik even weer af van het bouwschema. Ik plaats eerst langs beide kanten de zijwanden. Hierdoor zitten de dekken straks mooi ingesloten.

Hiervoor is wel even een periode van verzwaring nodig, getuige de gewichten.

 

Zondag 22 en maandag 23 december 2019

Foto's onder:

 

 

 

 

 

 

 

Foto links:  

2 dagen bezig geweest met het monteren van de zijwanden van het promenadedek en de hutten in kajuiten op het bovendek.

 

Heel precies werkje. Maar hierdoor is er heel wat meer stabiliteit en stevigheid gekomen in het geheel.

Kan nu het model rustig op de zijkant leggen, zonder de randen van de dekken te beschadigen.

 

Foto onder:

Zijaanzicht van het schip, met duidelijk zichtbaar de aangebrachte hutten en kajuiten op het promenadedek.

donderdag 26 en vrijdag 27 december 2019

Foto onder:

Opbouwen van de voorste dekdelen met boven de in aanbouw zijnde stuurhut of (brug).

Dit gedeelte is nu nog niet volledig en ook nog niet afgewerkt. Moet nog worden geplamuurd, geschuurd en vevolgens afgeschilderd worden.

 

Foto onder:

Op het promenadedek, de raampjes en deurtjes aangebracht op de panelen van de hutten.

 

Foto's onder:

Op beide onderstaande foto's van het promenadedek, zijn op twee plaatsen bovenlichten met roosters aangebracht.

 

Zondag 29 december 2019

Foto onder:

Vandaag de contouren van de vier schoorstenen gemaakt en even los op hun plaatsen gezet. Deze schoorstenen moeten nog worden omkleed met kleine latjes van 1 x 2 mm. zodat ze de complete schoorstenen vormen.

 

Maandag 30 december 2019 t/m zondag 5 januari 2020

Foto's onder:

 

 

In deze periode heb ik de 2e beplankingslaag + sjablonen voor de patrijspoorten aangebracht op bakboordzijde van het schip. Hierna de gaatje geboord, zoals aangegeven op de sjablonen. 

Na het boren van de gaatjes, worden de sjablonen verwijderd en de plankjes gladgeschuurd.

Vervolgens de patrijspoortjes aangebracht. 

Op de foto rechts, zijn de sjablonen nog te zien, hier dus nog gaatjes boren en patrijspoorten aanbrengen.

Maandag 6 t/m woensdag 8 januari 2020

Foto onder:

Bakboordzijde verder afgewerkt. Gaatjes geboord voor patrijspoorten, daarna sjablonen verwijderd en geheel gladgeschuurd. Vervolgens de verschillende patrijspoortjes aangebracht en het schip aan bakboordzijde geschilderd.

Hierna na drogen verder gewerkt aan de bovenbouw van het sloependek. Hier zijn verschillende ventilatiepoorten aangebracht, als ook de ronde sokkels voor de kranen, die later geplaatst worden.

 

 

Donderdag 9 t/m zaterdag 11 januari 2020.

Foto's onder:

Foto's links en rechts. Gewerkt aan de verdere afwerking van de brug aan de voorzijde van het schip.

Ook de achterzijde is verder nauwkeuriger afgewerkt. Ook de zwarte lieren zijn hier al geplaatst. 

 

Foto links:

De drie schroeven van het schip aangebracht op de schroefassen.

Zaterdag 11 januari 2020

Foto onder:

Vandaag het schip voor zover het nu is afgebouwd, nog eens helemaal bijgewerkt wat betreft de afschildering.

 

Dinsdag 28 januari 2020

In de periode 11 t/m 27 januari, ben ik bezig geweest met afwerken van kleine details. Verder heb ik op het sloependek alle 20 reddingboten geplaatst en geschilderd. De 20 reddingboten, waren tijdens het zinken van het schip bij lange na niet voldoende om de opvarenden te redden.

 

Foto's links en rechts. De reddingboten zijn geplaatst op het voor en achterdek. Hier moeten straks nog de davits voor worden geplaatst, waarmee men de sloepen liet zakken.  

Foto rechtsonder:  Verder heb ik in bovengenoemde periode nog de verschillende 40 banken op de dekken aangebracht. 

 

Foto boven: 27 januari de achterste schoorsteen voorzien van de details, zoals leidingen en trap. Deze direct geplaatst op het schip. 

Banken op het achterdek.

 

 

 

 

 

 

 

Foto links: Op het voordek de ankerkettingen aangebracht.

29 en 30 januari 2020:

Deze dagen verschillende luchtkanalen en ventilatieroosters geplaats, als ook de uitkijkpost op het midden van de sloependek.

 

Foto boven:  Ventilatieroosters en motoren op het sloependek, bij de achterste schoorsteen.

Foto boven:  Ventilatieroosters en uitkijkpost aangebracht op het middelste deel van het sloependek.

Foto boven:  Ook rond de achterste schoorsteen de motoren aangebracht.

Foto boven:   7 luchtkokers geplaatst op het achterdek.

2 t/m 6 februari 2020:

Deze dagen ben ik bezig met het aanbrengen van de kabels aan schoorsteen 4.  Verder op de dekken diverse relingen aangebracht.

 

Foto boven:   Schoorsteen 4 voorzien van de benodigde kabels. Aan weerszijden zitten 6 kabels.

Foto boven:  en  Foto onder: 

Op het sloependek diverse relingen geplaatst.

 

Met het aanbrengen en plaatsen van de relingen, ben ik nu enkele dagen bezig geweest. De onderdelen zitten in diverse messingramen waaruit elke reling moet worden uitgesneden, vervolgens schilderen, laten dragen en daarna op hun plaats verlijmen met secondelijm.

 

Het plaatsen van de relingen is een tijdrovend klusje, sommige moeten eerst in vorm worden gebogen, voor ze geplaatst worden. 

8 t/m 14 februari 2020:

 

 

 

 

 

In deze periode gewerkt aan de relingen, de schoorstenen en nog wat afwerken van de beschildering. Ook de dekzeilen van de  sloepen nog gewijzigd.

Verder heb ik de 2e van de vier schoorstenen aangebracht op het schip. 

21 februari 2020:

 

 

 

 

Afgelopen periode nog wat schilderwerk gedaan.

Vandaag de boegmast met het tuigwerk aangebracht.